ĶĪNIEŠU MEDICĪNA

LIESA

Rietumu medicīnā liesa uzkrāj asini un iekļaujas imūnsistēmā. Ķīniešu medicīnā Liesa (ņi) pirmkārt atbild par barojošo vielu un ūdens uzņemšanu un sadali.

Bez tam, Liesa:

  • vada gremošanas procesus
  • pārvalda muskuļu darbību
  • kontrolē asins cirkulāciju
  • glabā nodomus un lēmumus.

Ja liesa ir slima, zūd ēdiena garša, lūpas zaudē elastību. Ja Liesa strādā labi, tad barojošās vielas tiek racionāli sadalītas starp Sirdi un Plaušām , no kurienes tās nonāk citās ķermeņa daļās un iedarbojas uz muskuļiem un audiem. Tādu pašu lomu Liesa spēlē arī ūdens sadalē, ko izfiltrē no ēdiena un dzēriena un aizvada to uz Plaušām, Sirdi un Urīnpūsli. Ja Liesas enerģija (ci) ir spēcīga, asins pa asinsvadiem plūst normāli; ja ci ir novājinās, asins var no vadiem iztecēt, kas noved pie zilumu un zemādas asinsizplūdumu veidošanās. Liesai, tāpat kā Sirdij un Aknai piemīt garīgais aspekts. Tajā uzkrājas nodomi un gribas spēks, kas palīdz mums mainīt savu dzīvi. Liesas novājināšanās vai slimība var izsaukt garīgas pataloģijas, neizlēmību un atmiņas pavājināšanos. Ar Liesu ir saistīta mute – tā nodrošina organismam barību, kuru apstrādā Liesa. Sarkanas spilgtas lūpas norāda, ka barības vielas tiek pārstrādātas un sadalītas pareizi. Bālas lūpas un slikta apetīte norāda uz nepareizu Liesas darbību.

PLAUŠAS

Plaušas (fei) organismā ir „premjerministrs”. Tās ķermenī pārvalda gaisu un ūdeni un, pats galvenais, enerģijas (ci) plūsmu.

Tradicionāli Plaušas:

  • kontrolē ci un elpošanu
  • uztur šķidrumu plūsmu ķermenī lejup (uz nierēm)
  • kontrolē enerģijas sadali, ādu un matus.

Ja Plaušu dzīvības spēks ir vājš, tad āda kļūst sausa un grumbaina. Pēc ķīniešu teorijas un arī indiešu jogā elpošana saistās ar dzīvības enerģiju. Īpaši Plaušas saistās ar vei ci – aizsargenerģijas veidu, kuru var salīdzināt ar imūnsistēmu. Plaušas sadala vei ci un ķermeņa šķidrumus, lai sildītu un barotu ādu un muskuļus. Āda ir cieši saistīta ar Plaušām caur porām, kuras ķīniešu medicīnā sauc par „enerģijas portāliem”. Sviedru izdalīšanās attiecas uz vei ci. Plaušu ci virzās uz leju, palīdzot ūdenim un ķermeņa šķidrumiem plūst organismā un iziet caur urīnpūsli. Tātad, novājināts Plaušu ci izsauc tūsku un šķidruma aizturi. Bez tam, Plaušās atrodas dvēseles fragments – po – kurš izpaužas kā dzīvības spēks. Skumjas un uztraukums var to ievainot un izsaukt ci aizturi Plaušās, kas noved pie depresijas un nomāktības. Ķermeņa atvere, kas saistīta ar Plaušām ir deguns. Arī oža ir atkarīga no Plaušu ci.

NIERES

Ķīnieši uzskatīja, ka Nieres (šeņ) ķermenī pārvalda šķidrumus. Tomēr tām bija vēl viena, ne mazāk svarīga loma – dzīvības spēka (dzin) uzglabāšana, kurš ir viena no piecām pamatvielām un dzīvo organismu pamatspēks. Nieres palīdz ķermenim augt un attīstīties un ieņem svarīgu lomu vairošanās procesā.

To pamatfunkcijas:

  • dzīvības spēka saglabāšana
  • kaulu smadzeņu izstrādāšana
  • ūdens sadalīšanas kontrole
  • palīdzība elpošanas pārvaldīšanā
  • dzirdes kontrole.

Par Nieru stāvokli var spriest pēc matiem uz galvas. Nieres saistītas ar ausīm un dzimumorgāniem. Ķīniešu teorijā Nierēm ir svarīga loma ūdens apmaiņā, tās palīdz plaušām vadīt elpošanu, virzot ci uz leju. Spēcīgs Nieru ci rada mierīgu un vienmērīgu elpošanu, bet vājš – bremzē elpošanu, izsaucot astmu (‘’nepietiekamības” veids). Ūdens apmaiņa tāpat saistīta ar Ķermeņa Šķidrumiem, kur Nieru funkcija ir sūtīt tīros šķidrumus pa audiem uz augšu, bet netīros pārvērst sviedros un urīnā un izvadīt no organisma. Dzīvības spēks, kas uzkrājas Nierēs, pilda vairums uzdevumu, ieskaitot kaulu smadzeņu izstrādi, – kā ķermeņa lielajos kaulos, tā arī „mugurkaula smadzenēs”, kuras aizpilda mugurkaula stumbru un smadzenes. Izlēmība, griba (čži) arī glabājas Nierēs, tāpēc spēcīgs Nieru ci nozīmē labu atmiņu, enerģiskumu, gudrību un labi attīstītas spējas. Novājināts Nieru ci noved pie atmiņas pasliktināšanās, garīgas nomāktības un vienaldzības. Meridiāni Nieres saista ar ausīm, dzimumorgāniem un anālo atveri, attiecīgi. Nieres tāpat atbild par dzirdi, bērnu dzimšanu un izdalījumiem. Ar gadiem Nieru enerģija pavājinās, tā kā tādas vecuma pazīmes, kā matu izkrišana un dzirdes pavājināšanās arī saistītas ar Nieru vājumu.

FU  ORGĀNI

Fu orgāni vai tukšie vairāk saistās ar pārveidošanu un nevis ar uzkrāšanu, un tāpēc ir tuvāki Jan (vīrišķajam aspektam), nekā pilnie orgāni – czan. Katrs no fu orgāniem ir saistīts ar vienu no czan orgāniem ar sestā – Trejzaru Sildītāja – palīdzību.

TIEVĀ  ZARNA

Tievā zarna (sjao čan) veido pāri ar Sirdi, un tās funkcija ir „saņemt un piepildīt” ūdeni un ēdienu, kas pārstrādāti kuņģī. Tievajā Zarnā notiek „noderīgā atdalīšana no nederīgā”, vajadzīgo vielu izdalīšana – tās sauc par „tīrajām” – kuras pēc tam kā barojošas vielas (vai „barības būtība”) tiek aizvadītas uz pārējām ķermeņa daļām. Nederīgās vielas nonāk Resnajā Zarnā kā cieti atlikumi, vai kā šķidrumi – Nierēs un Urīnpūslī, no kurienes pēc tam tiek izvadīti no organisma.

ŽULTSPŪSLIS

Rietumu medicīnā žultspūšļa pamatfunkcija ir noteikta kā apmēram 50 ml žults glabāšana, ko izstrādā akna, un ar šīs žults palīdzību sairst barības tauki. Saskaņā ar ķīniešu tradīciju, žults tiek uzskatīta kā Aknas ci pārpalikums, un tāpēc tā sekmē harmoniskas ci un Asins plūsmas organismā. Žultspūslis (daņ) tāpat saistīts ar izlēmību, aktivitāti un lēmumu pieņemšanu. Attiecīgi, Žultspūšļa vājums noved pie apjukuma noteiktības trūkuma.

KUŅĢIS

Kuņģis (vei) saistīts ar Liesu un vispirms, aizņemts ar to, ka uzņem un pārstrādā barību pusšķidrā masā, kura pēc tam nonāk zarnu traktā. Saskaņā ar ķīniešu tradīciju, pārstrādes efektivitāte saistīta ar Kuņģa ci spēku, tā kā visu czan – fu orgānu enerģija ir atkarīga no Kuņģa ci stāvokļa. Kuņģa darbība papildina Liesas darbu – ja Liesa uztur ci kustību uz augšu, Kuņģis virza lejup pārstrādāto barību. Laba Kuņģa darbība cilvēkam ir ļoti svarīga. Ja kuņģa pataloģija nav novājinājusi kuņģa enerģiju, tad izārstēt to nesagādās grūtības. Turpretim, ja novājināta kuņģa ci enerģija rodas problēmas ar nepieciešamo organismam vielu saņemšanu. Tiek uzskatīts, ka Kuņģim ir milzīga loma barības sagremošanā.

RESNĀ  ZARNA

Resnā Zarna (da čen) saistīta organismā ar Plaušām. Tieši Resnajā Zarnā nevajadzīgās vielas, nonākušās tur no Tievās Zarnas, pārvēršas no organisma izvadāmos cietos atlikumos un ūdenī, kurš uzsūcas atpakaļ.

URĪNPŪSLIS

Urīnpūslis organismā saistīts ar Nierēm, tas uzkrāj un izvada urīnu no ķermeņa. Saskaņā ar ķīniešu teoriju Nieres sadala Šķidrumus tīrajos un netīrajos, un Urīnpūslis izvada nevajadzīgas netīros Šķidrumus no organisma. Uzskata, ka urīna izvadīšanas funkciju vada Nieru Jan aspekts, un tā novājināšanās noved pie nepietiekamas vai pārlieku biežas urīna izvadīšanas, kā arī urīna nesaturēšanas nakts laikā. Ķīnieši saka, ka kad ir stipra Nieru enerģija, nav nepieciešama bieža urīna izvadīšana.

TREJZARU  SILDĪTĀJS

FU  sestais orgāns – Trejzaru Sildītājs (saņ czao), – priekšstati par kuru aizved līdz „Dzeltenā imperatora traktātam par iekšējo” (ap 1000 g. pirms m.ē.). Tā funkcijas ir barības sagremošana un Šķidrumu sadalīšana tīros un netīros. Trīszaru Sildītājs ir galvenais komponents, kurš vada Ķermeņa Šķidrumu cirkulāciju. Tas aizņem visu ķermeņa korpusu – no mēles saknes līdz anālai atverei. Augšējais Sildītājs (šan czao) aizņem vietu no mēles saknes līdz diafragmai, funkcionāli saistās ar Sirdi un Plaušām un atbild par ci un barības vielu transportēšanu, ķermeņa apsildīšanu, ādas barošanu un aizsargenerģijas jeb vei ci izklīdināšanu. Vidējais Sildītājs jeb čžun czao atrodas vietā no diafragmas līdz nabai un ir saistīts ar Liesas un Kuņģa funkcijām. Vidējā Sildītāja galvenais uzdevums ir barības pārstrādāšana, barojošo vielu uzsūkšana un transportēšana, kā arī dažādu Ķermeņa Šķidrumu izstrādāšana. Apakšējais Sildītājs jeb sja czao, aizņem vietu no nabas līdz anālai atverei un atspoguļo Nieru, Resnās Zarnas, Tievās Zarnas un Urīnpūšļa funkcijas. Apakšējais Sildītājs sadala tīros un netīros Šķidrumus un pārvalda izvadīšanas procesus. Reizēm Trejzaru Sildītāju liek pārī ar Perikardu (sirds somiņu), kuru sauc par czan sesto orgānu, kaut gan ķīniešu klasiskajos tekstos par pāri Perikards – Trejzaru Sildītājs teikts kā par Tievās Zarnas funkciju sastāvdaļu.

PRETNOSTATĪJUMU  –  IŅ  UN  JAN  LĪDZSVARS

Jēdzieni IŅ un JAN ieņem centrālo vietu ķīniešu medicīnas teorijā. Tie demonstrē, kā pretējie spēki, kas piemīt visam esošajam, var būt saistīti un viens no otra atkarīgi. Kā analoģiju tam bieži demonstrē kalnu, kura viena puse ir spilgtas gaismas apmirdzēta, bet otra atrodas dziļā ēnā. Tā vienā veselā eksistē divas dažādas vides. Šo vienoto, kas ietver sevī pretējus spēkus, attēlo tradicionālās daosu monādes taidzjucu veidā – „neparasta spēka attēlā” (skat. att.).

Rietumos pieņemts uzskatīt, ka JAN simbolizē vīrišķo enerģiju, bet IŅ – maigāku, sievišķo. Patiesība tas ir ļoti novienkāršots, jo IŅ – JAN ir ne tikai būtība vai spēks kā tāds, bet vairāk – kā pieci elementi – procesa raksturojums. Tā ir dinamiska mijiedarbība, kura eksistē vienmēr un vienmēr ir mainīga, bet ne absolūta: augšā\apkšā, ārpusē\iekšpusē, karsts\auksts un tā tālāk. JAN var raksturot kā uguni – virzās uz augšu, ir spilgts, silts, aktīvs, uzbudināts. IŅ – kā ūdeni: plūst uz leju, blāvs, auksts, pasīvs, nomākts. Tomēr šie abi aspekti atrodami it visā: karsta vasara var būt tuvāk JAN, bet aukstās naktis – tās ir IŅ; ziema – IŅ, bet arī tajā gadās saulainas dienas JAN. IŅ un JAN ir pretstati un atrodas, tā sauktajā dinamiskajā līdzsvarā – viens nevar pastāvēt bez otra. Ja līdzsvars izjaukts, var rasties problēmas. Ķīniešu medicīnā ķermeņa daļas un to funkcijas tiek traktētas kā IŅ vai JAN, kaut gan vienmēr ietver sevī gan vienu, gan otru. Pasīvas un nemainīgas vielas skaitās tuvāk IŅ, bet funkcijas, aktīvas un mainīgas – JAN. Pilnie orgāni czan, saistītie ar vielu uzkrāšanu pēc rakstura tuvāki IŅ, bet tukšie orgāni fu, saistītie ar pārveidošanu, un tāpēc attiecas uz JAN. Ārējā ķermeņa virsma – drīzāk JAN, bet iekšējā – IŅ; augšējā daļa – JAN, apakšējā – IŅ. Attiecīgi, Plaušas  – czan un IŅ – būs tuvāk JAN, nekā Nieres (arī czan un IŅ) tāpēc, ka atrodas ķermeņa augšējā daļā (JAN), bet Nieres – apakšējā (IŅ).

IŅ  UN  JAN  RAKSTUROJUMS

JAN
Ūdens Uguns
Tumsa Gaisma
Aukstums Karstums
Pasīvs Aktīvs
Iekšpusē Ārpusē
Lēns Ātrs
Labais Kreisais
Blāvs Spilgts
Apakšā Augšā
Viela Funkcija
Matērija Enerģija

LĪDZSVARA  UZTURĒŠANA

Ķermenī IŅ un JAN attiecība pastāvīgi mainās. Ja sēžam istabā un mierīgi lasām grāmatu, tad atrodamies tuvāk IŅ. Enerģisks darbs dārzā saulainā dienā aktivizē JAN. Veselam cilvēkam šīs izmaiņas ir dabiskas un viegli kontrolējamas, bet slimības gadījumā pretspēku mijiedarbība kļūt nekontrolējama un izsaukt nopietnus līdzsvara traucējumus. Spēja noteikt līdzsvara traucējumu un pieskaitīt to vienam no četriem disharmoniskiem stāvokļiem ir svarīga ķīniešu diagnostikas daļa. Divi stāvokļi raksturīgi ar pārlieku aktivitāti, kas noved pie attiecīgām saslimšanām, divi  – attiecīgi ar aktivitātes nepietiekamību, kas izsauc nepietiekamības saslimšanas.

PĀRMĒRĪBA  UN  NEPIETIEKAMĪBA

Pārmērīgs daudzums IŅ var nodarīt ļaunumu JAN, kas izpaužas kā Aukstums un pārmērības sindroms. JAN hiperaktivitāte var izsaukt Karstumu un pārmērības sindromu. Kad IŅ novājinās, JAN atrodas pārmērībā, bet tad tā ir IŅ nepietiekamības problēma, bet ne JAN pārmērības, un tas noved pie Karstuma faktora un pārmērības sindroma. Kad notiek otrādi, novērojama Aukstuma problēma un nepietiekamības sindroms. Bez tam, mēdz būt pārmērības un nepietiekamības gadījumi vienlaicīgi gan IŅ, gan JAN, kas rada vēl divus līdzsvara traucējuma gadījumus. Tādā veidā aplūkojot saslimšanas veidu, diagnostikā nepieciešams izdarīt pareizus secinājumus. Kā redzams – Aukstuma simptomus var izskaidrot ar novājinātu JAN (Aukstums un nepietiekamība) vai hiperaktīvu IŅ (Aukstums un pārmērība). Pirmajā gadījumā ārstēšana ietver JAN pastiprināšanu, bet otrajā – IŅ kontroli. Un, ja ārstēšana ir nepareiza – piemēram, novājināt IŅ pie nepietiekamības sindroma, saslimšana var novest līdz kopīgai IŅ – JAN  novājināšanai un vēl lielākām problēmām.

Attēls: Daosu simbols bagua – taidzjucu, kas ierāmēts ar astoņām trigrammām, kuras simbolizē fundamentālus realitātes principus.

About SANDRA BALODE

bioenerģētiķe. jogas pasniedzēja. publiciste. E-pasts: sabalo@inbox.lv Tālrunis +371 25917215
This entry was posted in Uncategorized, Veselība and tagged , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s